Alstom podpisał umowę z firmą PORR na realizację prac związanych z instalacją systemów sterowania ruchem kolejowym na linii 354. Inwestycja, której celem jest likwidacja „wąskiego gardła” w Obornikach Wielkopolskich, znacząco usprawni prowadzenie ruchu pociągów i podniesie poziom bezpieczeństwa. Jej efektem będzie także lepsze skomunikowanie regionu, większa dostępność transportu kolejowego dla mieszkańców oraz poprawa komfortu podróży – zarówno w ruchu regionalnym, jak i dalekobieżnym.
Alstom odpowiada za kompleksowe zaprojektowanie i wdrożenie systemów sterowania ruchem kolejowym, które stanowić będą jeden z kluczowych elementów
nowego toru i drugiej przeprawy mostowej przez Wartę. Prace obejmują odcinek linii kolejowej 354
od posterunku odgałęźnego Oborniki Wielkopolskie Most do stacji Oborniki Wielkopolskie. W ramach zadania przewidziano zabudowę urządzeń sterowania dla nowej mijanki w Parkowie oraz wprowadzenie zmian w Lokalnym Centrum Sterowania (LCS) Poznań – Piła. Zakończenie realizacji kontraktu jest planowane na drugi kwartał 2026 roku, zgodnie z harmonogramem Krajowego Planu Odbudowy, którego celem jest zwiększenie przepustowości kolei, poprawa bezpieczeństwa i zrównoważony rozwój.
– Rozbudowa linii kolejowej 354 odzwierciedla zarówno techniczne ambicje projektu, jak i wyjątkowe zdolności zespołu Alstom do realizacji wyzwań w sposób efektywny i elastyczny. Dzięki naszemu doświadczeniu i sprawdzonym rozwiązaniom technologicznym możemy wspierać rozwój infrastruktury kolejowej w regionie, który ma strategiczne znaczenie zarówno dla połączeń pasażerskich, jak i transportu towarowego – podkreśla Adam Juretko, dyrektor Oddziału Katowice w Alstom Polska.
Budowa dodatkowego toru w Obornikach Wielkopolskich oraz drugiej przeprawy mostowej przez rzekę Wartę uzupełni
modernizację linii kolejowej Poznań – Piła, zakończoną w 2019 roku. Ważnym dopełnieniem tej inwestycji, służącym podniesieniu standardów oraz częstotliwości połączeń pasażerskich, będzie powstanie nowej mijanki w Parkowie. Projekt zakłada również budowę nowego peronu na przystanku Oborniki Wielkopolskie Miasto, wraz z nowymi wiatami, przejściem podziemnym i windami, oświetleniem, tablicami informacyjnymi oraz udogodnieniami dla osób z ograniczoną mobilnością.
Doświadczenie Alstom na polskim rynku uwzględnia m. in. pierwsze wdrożenie systemu ERTMS poziomu 2, budowę systemu ERTMS poziomu drugiego na dziesięciu liniach kolejowych PKP PLK, budowę centrum sterowania dla Metra Warszawskiego, budowę ponad 30 systemów scentralizowanego sterowania ruchem kolejowym (CTC), wyposażenie ponad 220 stacji w komputerowe systemy zależnościowe oraz modernizację ponad 1,7 tys. systemów sygnalizacji przejazdowej.